نفروز یا سندروم نفروتیک

بیماری است که در آن حالت یک دفع بسیار غیر عادی و زیاد پروتئین در ادرار صورت می پذیرد .

علائم بروز بیماری نفروز

آشکارترین نشانه این بیماری تورم عمومی بدن است.(به ویژه در زیر چشم ها به هنگام بیدارشدن) نفروز ممکن است، به صورت ثانویه و یا وابسته به یک بیماری دیگر ظاهر شود.

به عبارت دیگرعلائم آن شامل:

1-احتباس‌ مايعات‌ (ادم‌) كه‌ در ابتدا به‌ صورت‌ پُف‌ كردن چشم‌ها و ورم‌ مچ‌ پا تظاهر مي‌يابد، و در مراحل‌ پيشرفته‌ تر به‌ صورت‌ ورم‌ منتشر پوست‌ و در نهايت‌ تورم‌ شكم‌ بروز مي‌كند.

2-كاهش‌ توليد ادرار گاهي‌ تا 20% مقدار طبيعي‌

3-بي‌اشتهايي‌؛ ضعف‌؛ احساس‌ ناخوشي‌ عمومي‌

4-ادرار كف‌آلود

علل‌ بروز بیماری نفروز

علت‌ دقيق‌ اين‌ عارضه‌ ناشناخته‌ است‌. اين‌ عارضه‌ ممكن‌ است‌ به‌ صورت‌ اوليه‌ (بدون‌ علت‌ شناخته‌ شده‌) يا به‌ عنوان‌ عارضه‌اي‌ از ساير اختلالات‌ درگيركننده‌ عملكرد كليه‌، نظير ديابت‌، لوپوس‌ اريتماتو، مولتيپل‌ ميلوم‌، گلومرولونفريت‌، اختلالات‌ خود ايمني‌، بيماری سرم‌ و ساير اختلالات‌ آلرژيك‌ شديد، لخته‌ شدن‌ خون‌ در كليه‌، عفونت‌ها (به‌ خصوص‌ عفونت‌هاي‌ پوستي‌)، بيماري‌هاي‌ مادرزادي‌ قلب‌، يا برخي‌ داروها بروز كند.

عوامل‌ خطر بروز بیماری نفروز

1-سابقه‌ خانوادگي‌ نفروز (تنها در مورد نوع‌ اوليه‌) بارداري‌

2-تماس‌ با سموم‌ شيميايي‌

3-نارسايي‌ احتقاني‌ قلب‌

4-لنفوم‌

5-اعتياد دارويي‌

6-ضعف‌ ايمني‌ ناشي‌ از بيماري‌ها يا داروها

پيشگيري‌ از بروز بیماری نفروز

اقدام‌ به‌ درمان‌ طبي‌ براي‌ هر يك‌ از علل‌ فوق‌الذكر، به‌ خصوص‌ عفونت‌هاي‌ پوست‌ و گلو23

ناهنجاری های مجرای ادرار

ناهنجاری های مجرای ادراری، زمینه را برای انسداد مجرای ادرار فراهم می کنند که می توانند از بدو تولد وجود داشته باشند.