کیست و تومورهای کلیه

کیست ساده کلیه، یک کیسه گرد و صاف با پوستی نازک است که با مایع پر شده است. کیست کلیه ممکن است، به صورت تکی و یا چند تایی در کلیه ها شکل بگیرد. کیست ساده، شایع ترین نوع کیست در کلیه ها می باشد. این بیماری با بیماری کلیه پلی کیستیک متفاوت است. کلیه پلی کیستیک یک بیماری پیشرونده و خطرناک است که به از دست دادن کلیه ها منجر می شود. کیست ساده کلیه، اغلب باعث ایجاد مشکل حادی نمی شود.

در حالت کلی، کیست ها و تومورهای کلیه با خصوصیات متفاوت و در بسیاری از افراد حتی بدون علامت و یا فقط با وجود خون در ادرار مشخص می شوند.

کلیه های پلی کیستیک
شایع ترین بیماری ارثی است که علائم آن معمولا قبل از ۴۰ سالگی ظاهر می شود و کودکان مبتلا، اغلب طول عمر کوتاه دارند. گاهی کیست ها به اندازه یک توپ فوتبال با وزن ۸ کیلوگرم هم می رسند.

علائم بروزکلیه های پلی کیستیک
1-وجود خون در ادرار
2-درد کلیه
3-در صورت داشتن عفونت، کلیه ها دردناک و همراه با تب و لرز است،
4-در صورت داشتن نارسایی کلیه همراه با سردرد، تهوع، استفراغ، ضعف و کاهش وزن است.
5-افزایش فشارخون

کیست ساده
شایع ترین و در عین حال کم اهمیت ترین اختلال کیستیک کلیه است و احتمال بروز آن با افزایش سن بیشتر می شود. اغلب بدون علامت هستند و زمانی علامتدار می شوند که به حدود ۱۰ سانتی متر برسند. اگر باعث ادرار خونی یا درد شکم شدند، حتما باید به فکر پیدایش سرطان در کیست ها بود.

علائم بروزکیست ساده
1-درد پهلو یا پشت به شکل متناوب و مبهم وجود دارد.
2-در صورت اتساع دیواره کیست در اثر خونریزی به داخل آن، درد ناگهانی و شدید ظاهر می شود و گاه علائم شبیه زخم معده یا بیماری کیسه صفرا احساس می شود.
3-در صورت عفونی شدن کیست، علائم تب و درد پهلو وجود دارد.