سنگ کلیه

سنگ کلیه (Kidney stones) :
انسداد یا سنگ کلیه بیماری است که باعث درد در پهلوی سمت چپ یا راست بدن میشود. سنگ دستگاه ادراری یکی از ناراحتکنندهترین بیماریها است. اغلب بیماران مبتلا به سنگهای کلیه معمولاً در سالهای اولیه بلوغ مراجعه میکنند و حد اکثر شیوع سنی آن در حدود ۲۸ سالگی است. یک قله دیگر در ۵۵ سالگی وجود دارد که تقریباً مختص به سنگهای عفونی در خانمها است. بطور کلی سنگهای کلیه در مردان ۴ برابر زنان است، ولی اگر تنها سنگهای عفونی را در نظر داشته باشیم، نسبت مردان به زنان ۲ به ۳ است. سنگها در لگنچه، میزنای، مثانه و در پیشابراه دیده میشوند.

انواع مختلف سنگ ادراری وجود دارد، ولی اغلب سنگها از جنس کربنات کلسیم هستند. سنگ های کلیه عبارتند از:

1-سنگهای حاوی کلسیم
2-سنگهای استروویتی که حاوی آمونیاک و منیزیم هستند.
3-سنگهای اسید اوریکی
4-و سایر سنگ های دیگر: سنگهای سیستیئین، استروایت یا عفونی، اگزالاتی، سیستئینی، اسیداوریکی.

سنگ کلیه به سنگ ریزههای کوچکی گفته میشود، که از مواد معدنی و نمک که به مرور زمان در کلیه رسوب میکنند، تشکیل میشود. سنگ کلیه میتواند به اندازه شن و سنگ ریزه کوچک بوده و یا دراندازه یک توپ گلف باشد. سنگ های کلیه به دلایل متعددی ایجاد میشوند و میتوانند، بخش های مختلف دستگاه ادراری از کلیه تا مثانه را تحت تأثیر قراردهند. این سنگها ممکن است از طریق دستگاه ادراری دفع شده و یا در کلیه باقی بماند. دستگاه ادراری به سیستمی شامل کلیه، لولههایی که کلیه را به مثانه وصل میکنند، مثانه و در آخر لولههایی که ادرار را از مثانه به خارج از بدن انتقال میدهند، گفته میشود. این دستگاه وظیفه تولید و دفع ادرار را برعهده دارد.

نشانه ها و علائم بروز سنگ کلیه
ممکن است سنگ کلیه تا زمانیکه در کلیه و یا حالب(لولهای که کلیه را به مثانه وصل میکند) تکان نخورده، نشانهای نداشته باشد. در هنگامیکه علائم بروز سنگ کلیه ظاهر می شود، نشانه های زیر احساس می شوند:

1- درد شدید در پهلوها و زیر دندهها
2- درد در پایین شکم و کشاله ران