گلومرلونفریت

گلومرلونفریت در حقیقت التهاب گلومرول های کلیه می باشد. بیماری است به گونه های مختلف که همان التهاب دسته ای از مویرگهای خونی در نفرون هاست. این بیماری معمولا بر هر دو کلیه اثر میگذارد و بیشتر در کودکان و افراد بالغ رخ می دهد. گرچه بزرگسالان نیز ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. بیمارانی که گرفتار نوع مزمن این بیماری هستند، به کندی رنج می کشند ولی نوع پیشرفته آن ممکن است، منجر به دیالیز و یا پیوند شود.

علل بروزگلومرلونفریت
1-گلومرولونفریت حاد به دنبال یک عفونت استرپتوککی رخ میدهد. شایعترین مکانهای عفونت عبارتند از گلو و پوست. علائم کلیوی معمولاً 3-2 هفته بعد از عفونت استرپتوککی رخ میدهند.
2-گلومرولونفریت مزمن نادر است و امکان دارد، دلایلی غیر از گلومرولونفریت حاد داشته باشد.
3-سایر علل شناخته شده عبارتند از لوپوس، عفونتهای ویروسی، آندوکاردیت باکتریایی. گاهی علت آن ناشناخته است.
4-مواجهه شدن با دیگران در مکانهای عمومی که عفونتهای استرپتوککی میتوانند در آنجا سرایت یابند و عفونت استرپتوککی (مخملک یا باد سرخ) از عوامل افزایش دهنده خطر بروز این بیماری ها هستند.

علائم و نشانه هایگلومرلونفریت
1-گلومرلونفریت خفیف هیچ علامتی ایجاد نمیکند و تشخیص آن تنها با آزمایش ادرار میسر میشود.
2-گلومرولونفریت شدید بطور کلی علائم زیر را ایجاد میکند:

ادرار تیره یا کمی قرمز، احساس کسالت، خوابآلودگی، تهوع یا استفراغ، سردرد، گاهی تب، بیاشتهایی، کاهش ادرار، جمعشدن مایع در بدن، خصوصاً پف کردن چشمها و ورم مچ پا، تنگی نفس، بالارفتن فشار خون، وجود پروتئین در ادرار و اختلال بینایی (به علت بالا بودن فشار خون).

پیشگیریاز بروز گلومرلونفریت
1-از تماس با بیمارانی که عفونت استرپتوککی دارند، خودداری کنید.
2-برای درمان آنتیبیوتیکی هرگونه عفونت که شاید استرپتوککی باشد باید به پزشک مراجعه کنید.