تکرر ادرار نشانه چيست ؟

دفع ادرار میزان مشخصی ندارد و در هر فرد، حتی در هر روز، فرق می کند. اما چه زمانی برای این مشکل باید به پزشک مراجعه کنید ؟
اولین مورد اینکه با وجود کم کردن خوردن مایعات و محرک های مثانه ، تکرر ادرار هنوز وجود دارد. موارد دیگر شامل حالات زیر است :
1- تکرر ادرار مانع انجام عادی کار، مسافرت یا خواب می شود.
2- تکرر ادرار با احساس نیاز به دفع ادرار همراه است.
3- درد و سوزش با تکرر ادرار همراه است.

مواد محرک کلیه و تحریک کننده های مثانه علل شایع تکرر ادرار هستند و در صدر همه آنها کافئین و الکل قرار دارد، زیرا اینها مدرهای طبیعی هستند و باعث تشکیل بیشتر ادرار می شوند. برخی داروهای مدر و ضد فشارخون هم دفع ادرار را زیاد می کنند.عفونت های مجاری ادرار، که بسیار هم شایع هستند، با تحریک سیستم ادراری، دفع ادرار را زیاد می کنند.

التهاب کلیه، که یک بیماری شدید کلیوی است و بیماری خاصی به نام التهاب بینابینی مثانه که ناراحتی مداوم دستگاه ادراری است نیز باعث تکرر ادرار می شوند.زنان بیشتر از مردان مستعد ابتلا به این مشکلات هستند و ممکن است ایجاد درد در پشت یا شکم یا احساس سوزش به هنگام دفع ادرار کنند. عفونت پروستات در مردان هم همین علائم را دارد. بیماری تشخیص داده نشده یا خوب درمان نشده دیابت هم تکرر ادرار می آورد.

به علاوه، انسداد در هرجای دستگاه ادراری ( مثل سنگ کلیه یا سنگ مثانه ) مانع تخلیه کامل ادرار می شود و این حالت پر شدن زودتر مثانه و احساس نیاز بیشتر به دفع ادرار را بوجود می آورد. این ناراحتی در سالخوردگان شدیدتر است، چون غده پروستات آنها بر میزراه ( مجرای ادراری ) فشار آورده و انسداد ایجاد می کند که در هنگام دراز کشیدن شبانه تکرر ادرار را به دنبال دارد.

اگر شبها بیشتر ادرار دفع می کنید، ممکن است بالا رفتن سن هم در آن مؤثر باشد. با افزایش سن تولید ادرار در شبها بیشترمی شود. در سالمندان دو سوم ادرار در شب و یک سوم ادرار در روز تولید می شود و در جوانها دقیقاً برعکس است. در هر صورت در مواردی که نیاز به مراجعه به پزشک است این کار را انجام دهید و مواردی که نیاز به درمان هست ( مثل عفونت ، بزرگی پروستات ، مشکلات کلیه ، مثانه و مجاری ادراری، سنگ و... ) را به طور کامل درمان کنید.