چگونه درد کمر را از درد کلیه تشخیص دهیم ؟

وجود درد شدید در قسمت بالایی کمر و درد یک طرفه خصوصا اگر همراه با تب و مشکلات ادراری باشد، می تواند نشان دهنده درد واقعی کلیه ها باشد.درد کلیه در اثر عفونت کلیه یا آسیب رسیدن به آن ایجاد میشود، اگر پشت یا پهلوی فردی آسیب ببیند مثل برخورد ضربه، افراد تصور میکنند که کلیه هایشان درد میکند اما اغلب اوقات اینطور نیست و کلیه ها مشکلی ندارند.

کلیه ها در قسمت پشت بدن و بالای کمر (درست پایین دنده ها) واقع شده اند، اغلب افراد تمایل دارند که بدانند درد کمر مربوط به ایجاد مشکلی در کلیه ها است یا خیر، راه قطعی برای این کار وجود ندارد، اما با شناخت برخی علائم و انجام برخی آزمایشها که توسط پزشک توصیه میشود، می توان مشکلات احتمالی کلیه ها را بررسی کرد.

درد میتواند در اثر عفونت کلیه ها (پیلونفریت) ایجاد شود. وجود سنگ در کلیه نیز باعث بروز درد کلیه میشود. حرکت سنگ در کلیه نیز باعث ایجاد درد می شود، وقتی سنگ کلیه شروع به حرکت می کند و از قسمت میزنای (حالب) عبور میکند و به سمت مثانه می رود، دردهای شدید و متناوبی را ایجاد میکند که قولنج کلیوی یا قولنج میزنای نامیده می شود.

قولنج کلیوی نوعی کولیک است که در اثر سنگ کلیه ایجاد میشود، این درد معمولاً از ناحیه کلیه یا زیر آن آغاز میشود و تا مثانه ادامه مییابد. درد قولنج کلیوی به صورت اسپاسمی است، بدین معنی که تیر میکشد و موجهای ناگهانی دارد. این درد در دو نوع خفیف و حاد بروز میکند. نوع حاد آن را دردناک ترین حس تجربه شده توسط انسان توصیف کرده اند.

عفونتهای ادراری از علل شایعی است که موجب ایجاد دردهای کلیوی می شود، برخی مشکلات باعث انسداد تدریجی جریان ادرار میشود (انسداد ناگهانی جریان ادرار در سنگ کلیه دیده می شود) در این حالت نیز کلیه ها کش می آیند و درد شدیدی بروز میکند.